Jag gillar att måla impressionistiskt. Jag brukar lägga en del tid på blyertsskissen, men vill sen inte vara alltför detaljerad i måleriet. Vissa saker skapar antydningar, annat flyter helt ut i fullständig otydlighet – ”lost and found” som någon kallat det. Jag gillar tanken på att de detaljer som överlämnas åt betraktarens fantasi tenderar att fyllas med det betraktaren vill se. Vi kommer att arbeta med konstraster mellan ljust och mörkt, varmt och kallt, lost and found.
Jag arbetar alltid med material av hög kvalitet och rekommenderar att man gör det redan som nybörjare, även om det kostar lite mer.
Papper – Arches 300 gr grov gräng (torchon), där den grova strukturen är viktig för en del granulerings- och ”dry brush”-effekter.
Penslar – ekorrhårspenslar för större flödighet (håller mycket vatten) och Escodas Perla-serie för ok flödighet, men främst för det något mer detaljerade.
Färger – jag använder mest Daniel Smith och Windsor&Newton-färger, men även Rosa håller helt ok kvalitet, och med en begränsad palett med 6 grundfärger: bränd sienna, fransk ultramarin, gulockra, turkos, lavendel, sepia. Utöver det permanent white (guache) och ibland cadmium red för high lights och effekter som sista handpåläggning.
Klicka gärna på bilderna för att titta på mina målningar.


